دیدار شورای ائتلاف نیروهای انقلاب(شانا) با حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری

دیدار شورای ائتلاف نیروهای انقلاب(شانا) با حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری


💢دیدار شورای ائتلاف نیروهای انقلاب(شانا) با حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری دبیر جامعه روحانیت شیراز

در دیداری که میان اعضای شانای شیراز و حجت الاسلام و المسلمین طاهری برگزار شد، پس از ارائه ی گزارش از سوی این ائتلاف سیاسی و اعلام تصمیم خود مبنی بر تمایل به شروع فعالیت برای انتخابات، از دبیر جامعه ی روحانیت درخواست راهنمایی و بیان نظر نمودند.
حجت الاسلام طاهری با تقدیم خیر مقدم به حاضرین و اشاره به خطبه ۲۱ حضرت امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه که می فرمایند : «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا» (سبکبار شوید تا برسید) در تفسیر این حکمت کلیدی ابراز داشتند؛
🔹از ابتدای انقلاب عزیزانی همراه ما بودند که یا به شهادت رسیدند یا دارفانی را وداع گفتند و ما جا مانده ایم ولی در صف ملحق شدن به آنها هستیم.
در روایت است که آخرین پیامبری که وارد بهشت می شود حضرت سلیمان (ع) است به دلیل اینکه بیشترین مسئولیت را بر دوش داشته و این مسئولیت است که بار ما را سنگین می کند و ما باید به گونه ای عمل کنیم که با پذیرفتن همین بار سنگین؛ سبک بار باشیم.

🔹همواره علمای بزرگ برای ما الگو بوده اند و مرحوم آیت الله حائری می فرمود که؛ در لحظات آخر عمر اضطراب انسان شدید می شود و این سلامت نفس و خفیف بودن بار است که در لحظات آخر به ما آرامش می دهد و چنین عملکردی باعث می شود که در هنگام مرگ اضطراب و جزع نداشته باشیم. خود مرحوم حائری تا آخرین لحظه زندگی شوخ طبعی داشتند و این بخاطر نداشتن اضطراب بود.

🔹 لباسی که بر تن روحانیون است و مسئولیتی که بر دوش مسئولان است همه موجب مسئولیت اجتماعی سنگین است و می توان با یک انتخاب درست که می خواهیم در پایان به خوبان و شهدا ملحق شویم یا به کسانی که در این راه نبوده اند؛ سبب می شود که در عین سنگین بار بودن سبک بار باشیم و برعکس.

🔹 قرآن کریم در سوره نسا آیه ۱۷۵ می فرماید؛
«وَاعْتَصَمُوا بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ فِي رَحْمَةٍ مِنْهُ وَفَضْلٍ وَيَهْدِيهِمْ إِلَيْهِ صِرَاطًا مُسْتَقِيمًا»
یعنی مسیر هدایت چنگ زدن به دستورهای الهی است و کسی که داخل در این مسیر می شود در رحمت الهی داخل شده است.

🔹 اینکه رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) به شکل بی سابقه ای به فاصله ی یک سال در رابطه با اهمیت انتخابات امسال صحبت می کنند معنای جز این ندارد که اتفاقاتی در کشور در حال وقوع است.

🔹برداشت برخی مجموعه های انقلابی این است که «ما همه عالم هستیم» و خود را «نماینده ی همه مردم» می دانند. این نگاه باید قطعا اصلاح شود.

🔹فکر نکنیم که «ما همه هستیم» وکه طرز نگاه با واقعیت منطبق نیست. در میان اصولگرایان مواردی دیده شده که لطمه به کشور وارد کرده است و از همین منظر است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بجای اصولگرایی روی انقلابی بودن تاکید دارد.

🔹 ما در کشور خود حزب نداریم و حزبی کار نمی کنیم که بخواهیم این عنوان ها را در جامعه گسترش دهیم، بلکه باید بر کلید واژه « انقلابی بودن» تاکید داشته باشیم و در عمل و واقعیت همه ی نیروهای انقلابی را به زیر چتر خود در آوریم و روش رهبری را باید الگوی مشی سیاسی خود بگذاریم.

🔹همه شاهد هستند با اینکه چند ماه بیشتر به برگزاری انتخاباتی که مورد تاکید رهبری است باقی نمانده، اما در میان مردم هیچ سخن و شوری از انتخابات نیست و مردم بخاطر گرفتاری ها و وضعیت نامطلوب اقتصادی تمایلی به ورود به موضوع انتخابات پیدا نکرده اند.

🔹البته امنیت و سلامت انتخابات بر عهده نهادهای دیگری است اما مسئولیت «مشارکت» و «رقابت» بر عهده ی مجموعه های انقلابی مثل شورای ائتلاف، شورای وحدت و دیگر شورا ها و تشکل ها است.

🔹توصیه من این است که همه ی این مجموعه ها باید در کنار هم و زیر یک چتر باشند و اشکالی ندارد که پرچم های شما مختلف باشد، اما چتر شما واحد باشد و در کنار هم باشید.

🔹رقابت میان شما نباید در موضوع نامزدها و بدست آورد کرسی ها باشد بلکه رقابت شما باید در این باشد که کدام گروه می تواند مشارکت بیشتری از مردم را حاصل کند و مردم را راضی به شرکت در انتخابات کند.

🔹 حتما به این نکته توجه کنید که «ما به رای مردم نیاز داریم» و این رای باید بر اساس مشارکت بالای مردم باشد نه به قیمت انتخاب شدن فلان نامزد حتی با تعداد پایین آراء.

🔹 انقلاب و مجموعه های انقلابی فراز و نشیب های سختی را پشت سر گذاشته اند و نمی توان با انکار این واقعیت که مردم زیر فشار سخت هستند برای دعوت آنها به مشارکت بالا در انتخابات تلاش کرد.

🔹ائتلاف ما باید بر سر این باشد که هر چه مانع می شود که مردم به پای صندوق های رای بیایند و باعث زدگی می شود را بر طرف کنیم.
🔹گاهی به این نتیجه می رسید که اگر بجای معرفی ۴ نامزد، ۱۰ نامزد معرفی بشود؛ تعداد ۵ رای بیشتر به صندوق ها می افتد در نتیجه همین کار را باید انجام دهید.


🔹 باید پذیرفت که هیچکس ایده آل و تمام و کمال نیست و قرآن هم به این مضمون اشاره کرده که؛ در روز قیامت پسر از پدر و برادر خود فرار می کند، چون پرده ها افتاده و حقیقت ها و پنهان کاری ها مکشوف می شود.
این یعنی اینکه هیچکس جز حضرات معصومین (ع) ایده آل نیست و بطبع ما هم ایده آل نیستیم که بخواهیم دایره را برای ورود نیروها و افراد توانمند انقلابی تنگ کنیم.

🔹خود ما نباید با دست خود ثمرات انقلاب را به دامن دشمنان و مخالفان هل بدهیم.
🔹 از ابتدای انقلاب تا به امروز جاذبه و دافعه زیاد بوده است. ولی نباید اینقدر جاذبه را زیاد کرد که هر معلوم الحالی را انقلابی بدانیم و نه اینقدر دافعه بوجود آورد که همه جز خودی ها را نامحرم بدانیم.

🔹اینطور بشود همه را از دست می دهید و نیروهای زیادی را تباه می شود. در حالیکه امام از همین نیروها استفاده می کند و مقام معظم رهبری (ع) هم از این نیروها بهره می برد.

🔹شما باید «مشارکت» را بالا ببرید و این ماموریت به دست شما است. گروه سیاسی طیف مخالف ، که ادعا می شود در مسیر انقلاب پایش می لنگند، با اینکه قلیل هستند؛ اتحاد و همبستگی دارند و متاسفانه گروه کثیر انقلابی ها اتحاد چندانی ندارند.

🔹 در زمان جنگ در منطقه سومار آیت الله محلاتی به نمایندگی از امام حضور داشتند. از او پرسیده شد امام چرا شما را فرستاده؟ پاسخ داد؛ امام به من گفته برو یک تعداد مجتهد را مقلد کن.
با عرض تاسف در شرایط کنونی همه مجتهد شده اند و این اجتهاد کردن های غیر جامع کار به دست ما داده .

🔹من درخواست دارم تا در انتخابات پیش رو از اجتهاد کردن پرهیز شود و تمرکز بر راه کارهای افزایش مشارکت مردم باشد. حتی شده بررسی خانه به خانه انجام گیرد تا متوجه شوید که ذهن چند درصد مردم در گیر انتخابات یا مشکلاتشان است، و اگر احیانا مردم به انتخابات توجه ندارند ریشه مسئله را در گذشته جستجو کنیم.
🔹 بخشی از مردم که مرفهین بی درد هستند با انتخابات بیگانه اند و باید به سراغ مردم مستضعفی رفت که در تنگنا قرار دارند و راه کارهای افزایش مشارکت این مردم را پیدا کرد.

🔹بعضی وقت ها عده ای در ذهن خود از قبل بسته اند که چه افرادی باید نامزد بشوند و حالا دنبال این هستند که برای آنها رای جمع کنند و غیر از او را اصلا نمی پذیرند.
در حالیکه ما معصوم نیستیم که هر چه فهمیده ایم صد در صد صحیح باشد و بگوییم «آنچه من می فهمم درست است و جز این معنا ندارد».

🔹دایره های تنگ باید باز شود، نیروهای مختلف باید وارد شوند و نباید تجربه انتخابات شورای قبل که این روزها درگیر حواشی است و به واسطه آن خیلی از نیروها و دوستان را از خود دور کرده اند تکرار شود.

🔹 تقاضای من این است که در نوع عملکرد خود تجدید نظر بشود و دست در دست هم داده شود تا خود ما اسباب ایجاد رقابت در انتخابات شویم و بپذیریم که این بار به رای مردم نیاز داریم و اگر دیدیم حتی با اضافه کردن یک نفر به لیست ۵ رای بیشتر می شود برای همین تعدادرمشارکت ارزش قائل شویم

🔹بنده در جایگاه دبیر جامعه روحانیت وظیفه دارم شرایط را برای حفظ، رشد و توسعه نیروهای انقلابی فراهم کنم تا از همه نیروهای نظام حمایت شود و به همین دلیل از «حجت‌الاسلام سمتی» درخواست شده تا مسئول شورای وحدت در مجموعه های انقلابی شود و این شورا از سایر مجموعه ها جدا نیست و همراه و بخشی از آنهاست.

دیدار شورای ائتلاف نیروهای انقلاب(شانا) با حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری

دیدار شورای ائتلاف نیروهای انقلاب(شانا) با حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری