حضور مدیرکل اداره تعاون و رفاه اجتماعی استان فارس در حرم مطهر سیدعلاالدین حسین (ع)

حضور مدیرکل اداره تعاون و رفاه اجتماعی استان فارس در حرم مطهر سیدعلاالدین حسین (ع)
  • حجت الاسلام طاهری ضمن  تسلیت شهادت حضرت رقیه (س) و نزدیکی ایام اربعین ، آیه شریف ؛

«وتعاونوا عَلَى البِرّ والتَّقوى‌ ولا تعاونوا عَلَى الاثمِ والعُدونِ» را بهترین مدرک برای اهمیت جایگاه تعاون در نظام اقتصاد اسلامی دانست و اظهار داشت:

هیچ کار نیکی بالاتر از تولید کار در کشور و هیچ گناه و شری بالاتر از بیکاری و ترویج آن نیست. بیکاری مادر اغلب فسادهای کشور است و راه حل برطرف ساختن مشکلات کشور نیز رفع بیکاری جوانان است.

  • تولیت آستان قدس حسینی با اشاره به نقل حضرت امیرالمومنین علیه السلام خطاب به عموم مردم که شما قادر به زیستن مانند من  نیستید اما من را با رعایت تقوا و کوشش کردن یاری کنید افزود : 

کوشش مورد نظر حضرت امیر علیه السلام همین «کار اجتماعی عموم» مردم است. برخلاف اینکه ایشان تنها از زاویه کثرت عبادت به مردم معرفی می شوند، اما ایشان ثروتمندتربن انسان دوران خود بودند که جنبه کار تولیدی و تلاش اقتصادی ایشان چندان پر رنگ نشده. در حالیکه حضرت هزاران هسته ی خرما را می کاشتند و با تلاش باغ های بزرگی ایجاد می کردند و فوق العاده در مسائل اقتصادی فعال بودند.

  • وی با اذعان به اینکه حیف و میل بیت المال خط قرمز امام علی (ع) بود بیان داشت؛ حضرت می توانستند به راحتی با شل کردن کیسه ی بیت المال و بخشیدن به طلحه و زبیر، این دو صحابه را که جزء توانمندترین مردان روزگار بودند در کنار خود نگه دارند و در برابر دشمنان قدرتمندتر شوند اما حتی حاضر نشدند که از چراغ بیت المال در زمان گفتگو با آنها استفاده کنند.
  • حجت الاسلام طاهری با اشاره به رفتار امیرالمومنین علیه السلام در رابطه با بیت المال اظهار داشت؛ متاسفانه با اینکه ما ایشان و فرزندان بزرگوارشان را الگوی مدیریت خود می دانیم اما دیده می شود که با سپردن مسئولیت به بعضی افراد فاقد صلاحیت،  زمینه ی دست اندازی به بیت المال مسلمین فراهم می شود و دارایی عمومی مردم به دست این افراد حیف و میل می گردد.
  • دبیر جامعه روحانیت شیراز اذعان داشتند ؛ باید این موضوع را بدون تعارف پذیرفت که دولت ها هیچ وقت در ایجاد کار موفق نبوده و نخواهند بود ، چرا که ماهیت کسب درآمد دولت از مردم است و هر جا امور به سمت دولتی شدن پیش رفته آسیب ها و رانت های زیادی ایجاد شده است. این در حالی است که رواج بیکاری هر کشوری را زمینگیر می کند.
  • تولیت حرم مطهر سید علاءالدین حسین علیه السلام با بیان اینکه سیاست های اداره کل تعاون باید سپردن امور اقتصادی به دست مردم باشد گفت؛

ظرفیت های بسیاری از جوانان متخصص داریم که با سپردن کار مشکلات زندگی شان حل می شود و غالب اشخاصی که به مهاجرت فکر می کنند تنها به خاطر یافتن کار است و اگر اداره تعاون تبلیغ خوبی داشته باشد و منتظر مراجعه جوانان جویای کار ننشیند و خود تدابیری اتخاذ کند که به دنبال جوانان متخصص و نخبه برود، بخشی از مشکلات مرتبط با بیکاری رفع می شود.

  • وی با توصیه چهار نکته به مجموعه تعاونی استان خواستار تاکید و توجه ویژه به آن شد و اظهار داشت؛

توصیه اول مسئله تعاونی مسکن است که باید تبدیل به تعاونی های سازنده مسکن شوند تا دست سود جویان، افراد و شرکت های ساختمان ساز که فقط به فکر پرکردن جیب خود هستند از بازار مسکن کوتاه شود، چرا که مردم به تعاونی ها به دلیل ساختار نظارتی که برخوردارند اعتماد بیشتر دارند.

  • ایشان توصیه دوم را ورود به عرصه ی تولید توسط تعاونی‌ها عنوان کرد و افزود؛ تا زمانیکه در قالب تعاونی مصرف و توزیع باقی بمانید قدرت کنترل بازار را  به دست نمی آورید. نگاه تعاونی ها باید از تولید به مصرف باشد و نباید میان این دو شکافی ایجاد شود تا سودجویانی که تنها به فکر منفعت خود هستند با تسلط بر تعیین قیمت بازار عرصه را بر مردم تنگ کنند و هر جا لازم شد حتی از کشتن میلیون ها جوجه مرغ هم ابایی نداشته باشند.
  • ایشان در ادامه گفت: توصیه سوم، بر طرف ساختن ضعف تعاونی ها در تبلیغ و اطلاع رسانی است و باید با ابزارهای روز ، نمونه های موفق  عرصه تعاونی معرفی شود و مردم به امر تعاونی مشتاق شوند و توصیه چهارم حضور تعاونی ها در گلوگاه های اقتصادی کشور پیش از حضور سودجویان است.
  • در پایان حجت الاسلام طاهری با اشاره به ضعف موجود در ارتباط میان صنعت و دانشگاه آن را یکی از دلایل بیکاری جوانان دانست و از اداره تعاون خواست که اجازه ندهند این ضعف در ارتباط میان اداره کل تعاون و دانشگاه نیز ایجاد شود.

حضور مدیرکل اداره تعاون و رفاه اجتماعی استان فارس در حرم مطهر سیدعلاالدین حسین (ع)

حضور مدیرکل اداره تعاون و رفاه اجتماعی استان فارس در حرم مطهر سیدعلاالدین حسین (ع)